alou.gr αρχική σελίδα
alou's portfolio
web marketing
Υπηρεσίες σχεδιασμού και κατασκευής ιστοσελίδων
Επικοινωνία Ανδρέας Λουκάκης
Βασικές τεχνικές Web Marketing
Παρασκευή, 02 Οκτωβρίου 2009 20:27

Το Web Marketing είναι το σύνολο των ενεργειών marketing που κάνουμε στο διαδίκτυο (web). Διέπεται από όλους τους βασικούς νόμους του marketing αλλά έχει αρκετές διαφορές στις τεχνικές και τα μέσα δράσης.

Οι διαδικασίες έρευνας, στρατηγικής, πλάνου και κατόπιν δράσης ισχύουν και στο χώρο του διαδυκτίου όμως χρειάζονται εξειδικευμένες γνώσεις σε όλη τη διαδικασία προκειμένου να έχουμε ικανοποιητικό αποτέλεσμα. Και όταν φτάσει η στιγμή να υλοποιηθεί το πλάνο μας, χρειάζεται γνώση του περιβάλλοντος που θα κινηθούμε ώστε να χρησιμοποιηθούν τα κατάλληλα μέσα και τεχνικές υλοποίησης.

Οι υπηρεσίες web marketing, θα πρέπει να περιλαμβάνουν:

  • Συμβουλευτικές υπηρεσίες στη διαδικασία ανάπτυξης της στρατηγικής και του πλάνου ενεργειών, αλλά και
  • Πλάνο δράσης (web marketing plan), που θα περιλαμβάνει τους τρόπους και τις τεχνικές για να υλοποιηθούν οι στόχοι μας

Τα πιο συνηθισμένα ‘εργαλεία’ του web marketing, είναι:

Marketing μηχανών αναζήτησης (Search Engine Marketing / SEM)

A. Οργανικό

Βελτιστοποίηση περιεχομένου ως προς τις μηχανές αναζήτησης (Search Engine Optimization / SEO)

Χτίσιμο του περιεχομένου μας έτσι ώστε σε αναζητήσεις που γίνονται για συγκεκριμένες λέξεις κλειδιά (που αφορούν το προϊόν μας) να βγαίνουμε στην πρώτη ή το πολύ την δεύτερη σελίδα αποτελεσμάτων. Βασική προϋπόθεση είναι φυσικά να βρούμε τις λέξεις – κλειδιά που θα αναζητήσει το κοινό που θέλουμε να απευθυνθούμε, κάτι που συνήθως περιλαμβάνεται στις υπηρεσίες SEO. Για να είμαστε σε καλή θέση σε δημοφιλής αναζητήσεις, χρειάζονται επιπλέον τεχνικές που θα βελτιώσουν την αξιολόγηση της σελίδας μας (PageRank / PR) από τις μηχανές αναζήτησης.

B. Επί πληρωμή

Υπερσύνδεσμος προς τον ιστότοπό μας περιλαμβάνεται σε προνομιακή θέση για αναζητήσεις (Google) με λέξεις – κλειδιά που μας ενδιαφέρουν. Για κάθε click στον υπερσύνδεσμο που οδηγεί στη σελίδα μας πληρώνουμε κάποια αμοιβή (Pay per Click / PPC) η οποία εξαρτάται από το πόσο δημοφιλής είναι η λέξη κλειδί που επιλέξαμε.

Μια άλλη περίπτωση, είναι να καταχωρήσουμε τον ιστότοπό μας σε μεγάλους θεματικούς καταλόγους επί πληρωμή (Pay for Inclusion / PFI).

Στρατηγικές Web 2.0: Blog / social networking / social bookmarks / forum

Ο δικτυακός τρόπος επικοινωνίας, διασκέδασης, πληροφόρησης ακόμα και αγορών σε πολύ μεγάλο ποσοστό πλέον έχει αλλάξει, καλό θα είναι να το καταλάβουμε νωρίτερα παρά αργότερα (ή αργά). Η εμπλοκή με τα social media βέβαια απαιτεί πολύ μελετημένες κινήσεις, συνεχή και εντατική ενασχόληση και παρακολούθηση για να μην καταλήξουμε να έχουμε αρνητικά αποτελέσματα.

Η περιγραφή και ο τρόπος που μπορούμε να εκμεταλλευθούμε τα παραπάνω κανάλια χρειάζεται μερικές σελίδες μόνο του, επιφυλάσσομαι να δημοσιεύσω αναλυτική παρουσίαση σύντομα.
*edit: μπορείτε να δείτε εδώ βασικές πληροφορίες γύρω από τα Social Media

Διαχείρηση σχέσεων πελατών (Customer Relationship Management / CRM)

Οι ηλεκτρονικές σχέσεις με τους πελάτες μας μπορούν να αποδειχθούν ιδιαίτερα αποτελεσματικές. Η άμεση ανταπόκριση, η συγκέντρωση πολύτιμων πληροφοριών για τους πελάτες μας, η αμφίδρομη και εύκολη επικοινωνία και ροή πληροφοριών μπορούν να χτίσουν σχέσης εμπιστοσύνης και καλής θέλησης. Σε κάποιες περιπτώσεις (μεγάλων εταιριών / ηλεκτρονικού και φυσικού καταστήματος), ενδείκνυται ένα ολοκληρωμένο σύστημα CRM που θα λειτουργεί σε όλα τα τμήματα της εταιρίας και θα χτίζει μια συνολική πελατοκεντρική προσέγγιση, περιλαμβάνοντας και τον ιστότοπο.

Viral Marketing

Αν έχει προηγηθεί η εμπλοκή μας με τα social media, το viral marketing θα μας απασχολεί συνεχώς καθώς είναι από τα πολυτιμότερα εργαλεία. Ακόμα όμως και να μην το έχουμε κάνει, είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα, φθηνή και σε κάποιες περιπτώσεις ιδιαίτερα αποδοτική τακτική.

Το Viral Marketing χρησιμοποιεί υπάρχοντα κανάλια επικοινωνίας (θα μπορούσε να είναι π.χ. το Facebook, το Youtube, ένα email με κάποιο παιχνίδι ή video κλπ) για να παράγει κάποιο αποτέλεσμα (awareness, αγορά, συλλογή στοιχείων ...) με τη μορφή που θα εξαπλωνόταν και κάποιος ιός. Το μήνυμα αναπαράγεται από τον κάθε παραλήπτη που θα το στείλει σε κάποιους. Βασική προϋπόθεση βέβαια για να έχει κάποια τέτοια ενέργεια έστω και το παραμικρό αποτέλεσμα (να συνεχίσει να εξαπλώνεται), είναι να προκαλέσει το ενδιαφέρον του αποδέκτη και να είναι είτε κάποια ΠΟΛΥ σημαντική πληροφορία, είτε κάτι πολύ cool / αστείο / μοναδικό στο είδος του. Στη συγκεκριμένη κατηγορία κάποιοι συμπεριλαμβάνουν και τα advergames, ή αλλιώς τα παιχνίδια (συνήθως mini-flash games) διαφημιστικού / προωθητικού περιεχομένου.

Affiliate Marketing

Ή αλλιώς οι πωλητές σας στο διαδίκτυο. Η βασική αλυσίδα αποτελείται από:

Παραγωγός / πωλητής - (δια)δίκτυο - affiliate / πωλητής / συνεργάτης - καταναλωτής. Σε αρκετές περιπτώσεις που πλέον υπάρχουν 100άδες αν όχι 1000άδες affiliates, ανάμεσα στο δίκτυο και τον affiliate έχει μπεί ένας επιπλέον κρίκος, το πρακτορείο που διαχειρίζεται τη συνεργασία. Κάποια ‘θηρία’ βέβαια έχουν επιλέξει να κάνουν ακόμα και αυτό το κομμάτι μόνοι τους, αρκετά αποτελεσματικά (amazon). Μπορούμε λοιπόν δίνοντας τα κατάλληλα κίνητρα, να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο πωλητών σε οποιαδήποτε σημεία πιστεύουμε ότι το προϊόν μας μπορεί να βρεί ανταπόκριση.

 

Αυτές δεν είναι παρά οι πιο βασικές και διαδεδομένες τεχνικές του Web Marketing. Αν έχουμε συνείδηση των στόχων μας και λίγη δημιουργικότητα, δεν υπάρχουν όρια στον τρόπο που μπορούμε να προωθήσουμε και να εκμεταλευτούμε τον ιστότοπό μας. Εκτός βέβαια από αυτά που ενδεχομένως βάζουμε εμείς με το (ανύπαρκτο ή) ελλιπές πλάνο και σχεδιασμό του ιστοτόπου και των ενεργειών μας.

 

{Ζητώ συγνώμη για την συχνή χρήση αγγλικών όρων στα κείμενά μου που συσχετίζονται με το web marketing, όμως νομίζω ότι η αναφορά τους με τις ελληνικές ονομασίες περισσότερο σύγχιση θα έφερνε παρά θα βοηθούσε: Viral Marketing = Ιογενής Αγοραλογία, Web Marketing = Αγοραλογία Διαδικτύου}
 
web marketing